KELUARGAKU

family galery

Tuesday, August 25, 2009

LARIAN MASA





Alhamdulillah.... Sedar tak sedar hari ini sudah hari ketiga kita menyusuri ramadhan. Tahun ini anak-anak lebih bersedia untuk berpuasa, terutamanya Puteri keduaku, Zainoor Ikmal Maisarah yang ceria dan kuat sehingga waktu berbuka. Tahun lepas, ketika berumur 6 tahun, dia terkantoi juga satu hari, akibat perasaan kesihan guru tadikanya tatkala melihat dia lembik, selembik lepat pisang. Agak malang juga sebenarnya kerana lakonan mantapnya itu hanya dibalas dengan nasi kosong bertemankan telur goreng yang dicurahkan kicap sahaja. Apapun, hidangan tersebut sudah cukup untuk mencabut kesabarannya untuk menunggu masa yang hanya berbaki 3 jam sahaja lagi ketika itu. Apapun, itu cerita lama, cerita yang akan menjadi kenang-kenangannya suatu hari nanti.

Putera sulungku, Muhammad Noor Azam tidak bermasalah. Mungkin pengalamannya mula berpuasa seawal usia 5 tahun telah mematangkan pemikirannya dalam menghadapi ramadhan. Ketika berusia 5 tahun, hanya miss 3 hari, ketika 6 tahun sudah mula mampu berpuasa penuh, alhamdulillah.

Puteri bongsuku, Zainoor Ikmal Munirah (4 tahun) lain pula karenahnya. Bermula dari hari pertama puasa tahun ini, pingin dikejutkan untuk bersahur tetapi apabila bangun, dia hanya meminta sebotol susu serta telur goreng dan keropok sahaja. Bukan untuk pelengkap bersahur, tetapi buat kunyahan untuk melayan cerita - cerita awal pagi di saluran tv, apatah lagi pada hari pertama puasa cerita yang ditayangkan seawal pagi adalah Nurkasih, cerita yang diminatinya. Dia akan marah seandainya tidak dikejutkan. Tak kisahlah, sekurang-kurangnya dia sudah mula belajar untuk bangun sendiri ketika waktu bersahur.

Esok adalah hari yang amat merisaukan aku kerana putera dan puteri kedua ku akan terlibat dalam kejohanan catur rapid merdeka ages group kebangsaan di Citytel, Mid Valley. Permainan ini memerlukan tenaga yang amat banyak kerana otak diperah seperah-perahnya. Moga-moga mereka dapat melaluinya dengan tenang dan tabah. Mudah-mudahan keputusan yang lebih baik akan diperolehi dari ages group sebelumnya. Pada kejohanan ages group sebelum ini, puteriku mendapat tempat yang keenam manakala puteraku pula mendapat tempat yang kesepuluh.

Dengan lawan yang masih sama ternyata laluan sukar menanti mereka, terutamanya Azam kerana dia seusia dengan Yeoh Li Tian dan Aziz Farhan. Maisarah pula akan menghadapi tentangan Puteri Munajjah, Nur Islamurni, serta peserta dari Pulau Pinang. Apapun, mudah-mudahan ramadhan tahun ini menjanjikan kejayaan yang lebih hebat untuk mereka, Insyaallah.

0 Comments: