KELUARGAKU

family galery

Monday, October 19, 2009

ALAHAI SMS ....

Baru-baru ini seorang hamba Allah telah menerima akibat kesan dari kehebatan sms pada hari ini. Bukan tujuan untuk menyalahkan sms tetapi sudah menjadi kelaziman bagi manusia (bukan insan) yang seringkali menyalahgunakan sesuatu bagi tujuan peribadi. Sebagaimana dadah yang wujud asalnya itu untuk kebaikan tetapi mendatangkan kesan yang sebaliknya akibat telah disalahgunakan, begitu juga dengan teknologi sms ini.

Mungkin kerana ingin dilihat sebagai seorang yang terlalu prihatin dan bersifat ingin membodek pihak tertentu, maka sms telah digunakan untuk ditujukan kepada bossnya bagi tujuan untuk mengenakan Hanba Allah tersebut. Ayat yang agak tersasar nan terbantut dari sudut etika berbahasa serta hukum Bahasa Melayu telah digunakan akibat daripada emosi yang tidak terkawal manusia tersebut. Ternyata kemarahannya terhadap Hamba Allah tersebut telah menghalalkan dia untuk menyatakan apa sahaja demi memuaskan hasrat hatinya.

Di sebalik kejadian tersebut, timbul sedikit kehampaan kerana pada zaman ini masih lagi terbukti yang kemarahan bukan sahaja berupaya untuk meregangkan sesuatu perhubungan, malahan juga koyakan bisa berlaku terhadap bahasa yang amat dicintai. Manusia hari ini (yang berkenaan) masih berada di bawah tahap pengecut dan bacul untuk menyatakan sesuatu pada masa dan tempat yang sesuai dan masih berselindung di sebalik tulisan yang merebakkan keindahan bahasa itu sendiri. Alahai sms...... engkau juga yang dimangsakan oleh manusia bacul tersebut. Semoga Allah mengampuni dosa-dosanya dan membuka hati pihak-pihak lain dalam menilainya....Amin.

0 Comments: