KELUARGAKU

family galery

Saturday, October 31, 2009

Minda Catura @ satu kesedihan

Pernahkah kalian merasakan diri kalian tertipu dan dikhianati ?. Apa yang lebih menyedihkan lagi ialah orang yang menafikan hak kalian adalah orang yang kalian anggap seperti kawan baik kalian sendiri. Tentu sedih kan ?. Hak tetap hak. Mengambil hak orang lain yang bukannya hak kita walaupun selamat sekarang, tetapi apakah akan terasa senang dan selamat selamanya ? Misalnya, jika hak seseorang itu adalah RM 400.00 tetapi kita hanya memberikan kepadanya RM 100.00, adakah kita ini telah melayannya sebagai seorang kawan?. Jika dia bukan kawan sekalipun, dia tetap berhak untuk mendapatkan haknya, kan?

Kejohanan catur UPSI open telahpun menjatuhkan tirainya. Senarai peserta yang mencecah 265 orang dilihat sebagai satu penganjuran yang berjaya, terutamanya dalam keadaan ekonomi negara yang tidak menentu ini. Ini menunjukan pencinta sukan catur ini tidak pernah beralasan untuk mengenepikan sukan ini walau apa jua alasannya. Niat ikhlas untuk memajukan sukan ini akan membawa sukan ini ke mercu persada di bumi Malaysia ini.

Kemunculan WCM Nabila sememangnya membawa petanda bahawa ada sesuatu sinar yang boleh kita harapkan dari anak pasangan Zaza dan Azman Hisham ini pada masa hadapan. Dengan usianya yang bakal menjangkau 13 pada 2010 nanti, sudah semestinya masa masih panjang untuk dia cuba mengharumkan nama kita dalam arena catur antarabangsa. Begitu jugalah dengan kemunculan muka-muka baru yang MC perhatikan sepanjang terbuka UPSI yang lalu. MC juga mengambil kesempatan mengucapkan tahniah kepada Zarul Syafiq yang merancang kejohanan ini dan juga buat Izam yang melaksanakannya. MC sebenarnya berpeluang bersembang yang agak panjang dengan Izam berkenaan perjalanan kejohanan ini pada hari kedua kejohanan dan melalui perbualan telefon dengannya sehari setelah kejohanan berakhir. Pelbagai isu dan maklumat sama ada yang cuba dilipat dan dibentangkan turut mengambil tempat dalam perbualan tersebut.

Berbalik pada perkembangan sukan catur di negara kita, MC merasakan semuanya sudah dilakukan secara bersepadu oleh pencinta sukan ini., Ibu bapa menghantar anak, para guru menghantar muridnya, para jurulatih menyediakan anak didiknya, penganjur menyediakan tempatnya, para penaja menyediakan hadiahnya, serta para bloggers menyediakan ruangannya untuk sama-sama memastikan sukan ini dapat diwar-warkan serata pelusuk dunia. Lihat sahaja Gilo Catur yang berkepit dengan laptop dan broadbandnya sepanjang kejohanan demi ingin melaporkan perkembangan kejohanan dari masa ke semasa. Tahniah juga kepada beliau kerana bangkitnya anak-anak beliau dalam kejohanan tersebut. Semoga kejayaan demi kejayaan akan dicapai satu persatu oleh mereka pada masa-masa yang akan datang.

0 Comments: