KELUARGAKU

family galery

Tuesday, October 27, 2009

PENIPUAN TERANCANG

Penipuan bukannya perkara baru dalam dunia hari ini. Sedari dulu lagi, menipu dan ditipu seakan merupakan puzzle dalam kehidupan. Malah penglipur lara dahulu kala juga sering menyelitkaTen unsur penipuan dalam cerita dan penceritaan mereka. Persoalannya, wajarkah penipuan diwujudkan walaupun bertujuan sebagai hiburan ?. Tentunya jawapan yang konsisten adalah tidak kerana penipuan tetap penipuan. Perlu diingat, penipuan bukanlah alternatif yang baik bagi penyelesaian sesuatu masalah.

Penipuan yang kita ciptakan akan melahirkan lebih banyak kenegatifan dalam menegaknya pula. Maka unsur seperti penindasan, memerah keringat orang, mengambil hak orang dan sebagainya akan tercipta bersama penipuan tersebut. Kadang-kadang seseorang yang menipu merasakan dia bijak kerana penipuannya itu tidak dapat dihidu oleh yang ditipu, tetapi adakah hakikatnya begitu?.

Cerita tertipu dalam skim cepat kaya, ditipu dalam urusan jual beli, ditipu dek angkara politikus terlalu banyak untuk dibicarakan. Begitu jugalah perihal ditipu oleh kawan sendiri. Teringat juga akan gurau senda kawan-kawan, KMK yang asal lahirnya merupakan Kumpulan Meningkat Mutu Kerja sudah beralih kepada Kawan Makan Kawan. Ianya dilakukan tanpa sedikit pun tak terfikir tentang kebaikan yang mungkin pernah dilakukan oleh yang tertipu tersebut. Ini lah agaknya yang dinamakan dunia akhir zaman. Entah bilakah masanya semua jenis penipuan ini akan ternoktah.

Malam ini TV3 akan menyelongkar persoalan penipuan ini menerusi programnya 360. Walaupun fokus yang bakal diutarakan adalah berkisar tentang penipuan dalam pelaburan, namun sudah pastinya info-info yang bakal dilemparkan nanti masih juga ada kerelevanannya dengan segala macam bentuk penipuan yang lainnya, apatah lagi yang melibatkan wang kerana dengan wang di depan mata, saudara mara juga bisa berbunuhan, kawan-kawan bercakaran dan sebagainya.

satu persoalan yang timbul, tidak takutkah mereka yang suka menipu dengan mengambil hak orang lain ini dengan hukuman ALLAH ?. Terfikirkah mereka akan perjalanan di akhirat nanti atau balasan yang mungkin bakal dianugerahkan di atas muka bumi ini ?. Atau juga sememangnya mereka hanya akan insaf jika akibat perbuatan mereka ini akan ditanggung oleh anak-anak yang sememangnya tidak berdosa?. Bagaimanakah mereka boleh menghalalkan sesuatu yang sememangnya haram ? Atau juga mereka sebenarnya sudah bersedia untuk menelan bara api neraka di akhirat nanti ? Memohon kemaafan dari Allah adalah lebih mudah dari memohon kemaafan sesama manusia yang kita zalimi. Wallahhualam.....

0 Comments: